Pay for performance in the Netherlands, are guidelines available?

We received a question on pay for performance procedures in the Netherlands. For which admissions/therapies would such an approach be suitable? Are guidelines available?

@wgoettsch can you provide some background information? or let us know who to contact for this question?

Pay for performance does not exist in the Netherlands, so there are no guidelines

Ik wijs graag op onze Kamerbrief: Kamerbrief over pay-for-performance voor geneesmiddelen | Kamerstuk | Rijksoverheid.nl
Citaat uit de brief: Voor geneesmiddelen waar ik, op advies van het Zorginstituut, over onderhandel zal ik samen met hen via een aantal casussen onderzoeken of er, gegeven de genoemde aandachtspunten en mogelijke alternatieven, situaties zijn waar de inzet van pay-for-performance zinvol is. We bekijken gezamenlijk de mogelijkheid tot een pilot bij één of meer geneesmiddelen. Hierbij wordt rekening
gehouden met de genoemde voorwaarden (eenduidige uitkomstmaat, financiële afspraken, acceptabele administratieve belasting en uitvoerbaarheid en openbaarmaking van klinische uitkomsten zodat richtlijnen zo nodig kunnen worden aangepast).

2 Likes

Dank voor je reactie. Zijn er al pilots gestart? Is informatie over de pilots ergens te vinden?

Thank you for your response with a reference to the writing to the House of Representatives of The Netherlands. Have pilots started? Is information on the pilots available?

Er is onderdaad weinig tot geen ervaring met Pay for Performance (P4P) in Nederland, al hebben (O)DAP en DRUP wel P4P elementen. Zouden die ervaringen misschien een goede basis kunnen zijn om guidelines voor P4P in het algemeen op te stellen?

1 Like